کارگاه های کوچک تولیدی _ کاتک

کارگاه های کوچک تولیدی _ کاتک

یکی از اساسی ترین مشکلات حال حاضر کشور رکود بازار و تعطیلی  کارگاه  های تولید درسراسر ایران است.

 به جرات میتوان ادعا نمود ، این مشکل  یکی از جدی ترین تهدید هایی است که  کشور را در معرض خطر فروپاشی اقتصادی و اجتماعی قرار داده است ، کمترین اثر این پدیده ، سقوط  جمعیت عظیمی از نیروهای کار متخصص و نیمه  ماهر کشور به زیر خط فقر است. در مقابل ، با توجه به عدم دسترسی  بخش مهم و بزرگی از کشورهای آفریقایی از  کمبود مزمن نیروهای متخصص و نیمه ماهر رنج می برند.

از سوی دیگر  به دلیل نبود  زیر ساخت  های لازم از جمله انرژی ارزان و حمل و نقل مناسب ، امکان سرمایه گذاری درپروژه های بزرگ و بسیار بزرگ  کلان صنعتی در این کشورها  غیر معقول و بی ثمر بنظر می رسد.

 

نتیجه آنکه   با عنایت به وجود نیروی کار ارزان و فراوان ،  بهتر است  با  انتقال تجهیزات ساده و کارگاهی و نیز اعزام  نیرو های کار ماهر و آموزش کارگران ساده بومی . دست به راه اندازی کارگاه های کوچک تولیدی و صنعتی ،  متکی بر نیروی انسانی، دراین کشور ها  بزنیم.

مسئله  بسیار مهم در اجرای چنین پروژه ای ، برنامه ریزی جهت ایجاد محیطی امن و قابل تحمل برای نیروهای متخصص اعزامی به کشور مقصد  است.  

باید به خاطر داشت نیروهای اعزامی بدلیل تفاوت فرهنگی فاحش میان سرزمین مادری و کشورمیزبان. در دراز مدت با مشکلات عدیده اجتماعی و روانی را روبرو خواهند شد  . لذا جهت جلو گیری از بروز هر مشکل و بازگشت متخصصین اعزامی به کشور می بایست ، مبادرت به ایجاد کلونی های بزرگ ایرانی در کشور های هدف نماییم. تا مجموعه ای پیوسته که مشترکات فراوان فرهنگی ، اجتماعی دارند . تشکیل دهیم .

اگر اجازه داشته باشم. باید بگویم ، در میان بخش عظیمی از  متخصصین و کار آفرینان ما مهاجرت به هر قیمتی یک ایده آل است. که قاعدتا با مشکلات و خطرات گوناگونی نیز همراه است ، در پروژه کاتک به  راحتی و با صرف کمترین هزینه  های می توانیم این مهاجرت ها  را مدیریت و به سوی مناطق امن هدایت نماییم.

با بازدید های مستمر طی سال 1395 از منطقه صنعتی ایوانکی به دعوت و همراه با مشاوره استاندار محترم سمنان در امور شهرک های صنعتی واقع در جاده امام رضا (ع)  پنج شهرک صنعتی این  منطقه را بازدید نمودیم. ، کارگاه  های تولید چهار شهرک از پنج شرکت 100 درصد  تعطیل و تنها یک شهرک با ظرفیت 15 درصد مشغول فعالیت بود.

در این بررسی روشن شد میلیاردها تومان تجهیزات  تولیدی در این شهرک ها سالها  است که خاک می خورد و مالکان و کارکنان آن بیکار یا به مشاغل واسطه گری روی آورده اند. لذا انتقال  این  تاسیسات کارگاهی ( بسته به نیاز) به همراه مالکان و تعداد حداقلی از پرسنل ماهر این مجموعه ها به کشور های هدف در آفریقا و بهره برداری از آن کاملا میسر است.

بعنوان مثال کشور تانزانیا حدود  نود و هشت  درصد نیاز های خود را از طریق واردت تامین می کند. در کمترین حجم ممکن ما قادر خواهیم بود با  انتقال تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز  و اعزام  نیروهای متخصص فنی حداقل سی تا چهل درصد  این  نیاز ها را در آنجا تامین  نماییم.

صد البته در کنار انتقال صنایع کوچک  ، تشویق علاقمندان به سرمایه گذاری در صنایع  بزرگتر و  زیر ساختی مثل  : حمل و نقل ، راه سازی ، انرژی های پاک ، بازیافت ، کشاورزی ، ساخت و ساز ، راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای ومجازی و  ......  کاملا  دارای توجیه اقتصادی  است .

شرکت توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقا  از سال 1391  تمام تلاش خود در زمینه برنامه ریزی و تدوین راهکارهای اجرایی در این زمینه را به کار بسته است.  

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: کاتک
[ یک شنبه 3 اسفند 1399 ] [ 22:2 ] [ روابط عمومی ]
[ ]